konversera

En del personer har så lätt för att prata med människor i alla situationer och det kan jag verkligen beundra.

Själv märker jag att ofta blir jag pratsam när jag pratar med någon pratsam och tystlåten när jag pratar med någon tystlåten person. Det är väl opraktiskt?! Hade varit bra om det var tvärt om. Undrar om det är någon slags undermedveten och överdriven vilja att anpassa sig till den andres personlighet?

I vilket fall så kan jag bara inte prata på eller ställa frågor som bara är till för att hålla igång ett samtal. Halllllllååå! Vad är det för syfte med att undvika tystnad till varje pris? Sjukt egentligen. Och ändå känner jag ofta att det är just vad man kanske borde göra...

Visserligen kan jag prata om och berätta saker som min samtalspartner kanske inte är intresserad av att höra (men det är ju dens problem, inte mitt). Men min melodi är faktiskt att jag inte frågar sånt som jag inte är intresserad av att veta. Jag försöker att inte sitta och tänka ut frågor att ställa, utan ställa de frågor jag är nyfiken på svaret till.

Så borde alla göra, tycker jag! Fråga inte massa skitfrågor som tex "hur är läget?" om det enda svar du vill höra är "bra".

Kommentarer
Postat av: Emmy

Håller med dig totalt! Fast jag är ju pratsam i ALLA situationer, men det är ändå inte min grej att ställa trevlighetsfraser. Om det är inte någon härlig person som jag vill fortsätta höra rösten på. ;) Men "Hur är det?" är nog den onödigaste frasen som finns. ;)

2010-09-14 @ 09:26:09
Postat av: Esther

pratsamma människor är underbara :)

Ja, det har blivit en onödig fras eftersom ingen förväntar sig att någon ska svara något annat än bra. Men det är ju annars fint att bry sig om någon, men antar att man får hitta andra sätt att fråga sådana frågor.

2010-09-14 @ 15:56:38
URL: http://svensonlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0