viktigt faktiskt

Snälla läs det här inlägget även om det ser tråkigt ut :)



Jag ska väl erkänna att jag inte är en person som funderat så mycket över att handla rättvisemärkt och ekologisk mat. Men nu har information och logik ändrat mitt sätt att tänka.

Vi kan tro att det lilla du och jag gör inte spelar någon roll men det är ju bara skitsnack om man tänker efter! Jag tror att de flesta av oss blir berörda när vi hör och ser krigsoffer och människor som lider av sjukdomar, svält eller naturkatastrofer. Men det är lätt att bli överväldigad och sen inte göra något alls tyvärr. Man kan prata, men det är ju det som man sedan gör som spelar roll.

I tisdags fick jag höra att det troligen finns mer slaveri idag än det någonsin funnits på jorden. Det mesta är vi helt omedvetna om. Barnarbete, barnsoldater, sexhandel och andra brott mot mänskliga rättigheter pågår hela tiden.

Min poäng här är att vi alla kan göra något på vårt eget sätt. Någon kanske vill ägna ett år eller ett helt liv åt socialt arbete bland lidande. En annan skänker pengar till Rädda Barnen. En tredje köper en majblomma eller rosa band. Låt mig ta ett exempel. Jag har en kompis som inte anser sig vara den som bryr sig så mycket om sånt här, men faktum är att hon är en hjälte ändå. Hon har en hylla med vattenglas med frostade glasdroppar på - blodgivarglas. Så där ser man.

Och om du ger pengar till hjälparbete men tycker att det är för dyrt att handla rättvisemärkt, så vill jag be dig om en sak: gör tvärtom istället. Satsa på att handla produkter som inte har gett tusentals människor en för tidig död eller fysiska handikapp för resten av livet. Annars orsakar du kanske mer skada än du hjälper människor med dina gåvor. Tänk på det!

Bättre stoppa innan skadan skett än att försöka hjälpa i efterhand.
Så ut och köp kravmärkta bananer, fairtrade kaffe och ta med dig en flaska kranvatten istället för att slösa på miljön med att köpa en flaska Loka. Det är ett smidigt sätt att dra sitt strå till stacken.
En spotifylåt på temat The Akins – Make A Difference In This World ...everybody has a part, everybody has a heart...

Kommentarer
Postat av: Linda

hahahahaha, ja dom där glasen ja...

2010-04-16 @ 08:18:48
URL: http://lindahallmanblogg.blogg.se/
Postat av: svensonlivet?

hehehe, jag vet inte om jag överdrev när jag skrev att det var en hel hylla full men ändå, bra gjort! ;)

2010-04-16 @ 15:20:10
URL: http://svensonlivet.blogg.se/
Postat av: Josefine

Du har helt rätt, Esther! Under denna kursen jag läser nu har jag verkligen lärt mig att Ingenting försvinner - Allt finns kvar! Det är viktigt att tänka på. =)

2010-04-16 @ 15:51:24
URL: http://frokenlindholm.blogspot.com
Postat av: svensonlivet?

Det stämmer Josse. Tycker jag känner igen det där påståendet från naturkunskapen :)

2010-04-17 @ 13:05:22
URL: http://svensonlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0